Op deze plek vind je relevante informatie over de verschillende thema’s binnen hernieuwbare brandstoffen. Van jaarverslagen, Platform-presentaties, whitepapers en nieuwsbrieven tot de laatste literatuur.
Je kunt zoeken op sleutelwoorden of de filters gebruiken om bijvoorbeeld per jaar of thema te grasduinen.
Heb je nog een interessante publicatie? Laat het ons weten!
Catom PDB, een onafhankelijke brandstofleverancier is sinds 1 mei lid van het Platform Hernieuwbare Brandstoffen
In dit rapport heeft CE Delft (in opdracht van Natuur & Milieu) een toekomstbeeld opgesteld van hoe een Nederlandse industrie eruit kan zien, die in 2037 klimaatneutraal kan opereren, zonder fossiele brandstoffen.
Een overzicht van relevant internationaal beleid vanuit de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de Europese Unie (EU) voor de zeevaartsector
Dit rapport geeft een overzicht van wat stakeholders vinden van het biogrondstoffenbeleid van de overheid. Er is geïnventariseerd wat de effecten van het biogrondstoffenbeleid zijn op bedrijfs- en sectorplannen en er is gevraagd wat nodig is om de plannen van de stakeholders...
Dit rapport met beleidsaanbevelingen volgt op de stakeholderconsultatie die De Gemeynt en Berenschot in de periode november 2022 – februari 2023 hebben gehouden, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
This report by Cerulogy was commissioned by Transport&Environment and delves into the different categorisations of animal fats as feedstock and their possible consequences.
On May 19th, India's first commercial passenger flight using indigenously produced Sustainable Aviation Fuel (SAF) took to the skies. AirAsia India flight i5-767 flew from Pune to New Delhi, using a blend of indigenously produced SAF.
This report develops qualitative storylines that focus on the impacts of the sanctions on Russian oil on bunkering in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp ports and the implementation of FF55 plans.
Een reactie van Platform Hernieuwbare Brandstoffen op de Voorjaarsnota van 2023, waarin het kabinet heeft voorgesteld om in 2030 20 PJ extra volumes aan hernieuwbare brandstoffen in te zetten, bovenop al bestaande verplichtingen.
This report develops qualitative storylines that focus on the impacts of the sanctions on Russian oil on bunkering in ARA and the implementation of FF55 plans.
Dit is het rapport Scherpe doelen, scherpe keuzes–IBO aanvullend normerend en beprijzend nationaal klimaatbeleid voor 2030 en 2050, waarin verkend wordt hoe de verhoogde klimaatdoelen gehaald kunnen worden.
Reaction to the report "Scherpe doelen, scherpe keuzes", which the Dutch government recently sent to parliament. According to the Platform, the ambitions formulated in this report make it inevitable that renewable fuels will play a larger role in achieving Dutch climate goals.
The topic of renewable fuels is seeing a lot of debate this month, thanks to Germany’s sudden renegotiation of the CO2 performance standard, part of the “fit for 55” package. The Platform thinks distributed ledger technologies might make Germany's proposal technically possible.
A short blog post on the new ETS for buildings and transport in the EU, warning that volumes for renewable fuels may need to increase to double the currently mandated volumes (per RED) by 2028.
Een update van de eerder verschenen kaart van Nederland met daarop alle productielocaties voor biobrandstoffen en e-fuels. Enkele e-waterstofproductiefaciliteiten zijn nog niet opgenomen maar wel vindbaar via een gelinkt TNO-rapport.
Een factsheet met een overzicht van van huidige en (op dit moment bekende) toekomstige productiefaciliteiten en -projecten voor biobrandstof en e-fuels in Nederland.
Job Barnhoorn van platformlid Renewable Energy Group en co-voorzitter van de Nederlandse Biodiesel uit Afval Alliantie (NBAA) pleit voor hogere doelen voor hernieuwbare brandstoffen.
TNO (partner in the SmartPort Rotterdam initiative) examined the different options for realising more sustainable heavy duty road transport in the Netherlands. The report mainly focuses on e-fuels, but covers the benefits and drawbacks of BEVs and biofuels as well.
A chapter from Wageningen University & Research's project showcase magazine, highlighting their biomass research initiatives such as BECOOL, BIKE and more. It talks about indirect land use change, logistics challenges and economic opportunities when it comes to utilizing biomass.
Bioenergy Europe's 2019 statistical report on biomass supply in Europe. Bioenergy Europe's 2019 statistical report on biomass supply in Europe. Bioenergy Europe's 2019 statistical report on biomass supply in Europe.
Achieving a fossil-free commercial transport system in the timeframe of the Paris Agreement target is not only possible, but also financially attractive from a societal perspective. This is the key conclusion of The Pathways Study initiated by Scania.
Een presentatie van Timo Gerlagh & Paul Sinnige van RVO, over de beschikbaarheid van biomassa in Europa. Een presentatie van Timo Gerlagh & Paul Sinnige van RVO, over de beschikbaarheid van biomassa in Europa.
This study, commissioned by ePURE, assesses the potential contribution of low carbon fuels in decarbonising conventionally fuelled light duty vehicles in the EU from 2020-2050.
Prognos AG, Berlin/Basel, the Deutsche Biomasse Forschungszentrum DBFZ and UMSICHT were commissioned by the German mineral oil industry associations to draw up a study on the prospects of liquid energy sources in the energy transition.
In deze studie (door Probos, in opdracht van RVO) is het Nederlandse houtige biomassa-potentieel in beeld gebracht en zijn daarnaast de vraag en het aanbod van lokaal beschikbare houtige biomassa in een aantal scenario’s met elkaar geconfronteerd.
Master student at Utrecht University Peter Grijpma—under the supervision of Eric van den Heuvel (PHB) and Martin Junginger (UU)—researched various sustainable biofuel options for the Dutch bunker sector. This is the final report.
This report (by Maritime Knowledge Center, TNO and TU Delft) aims to establish a coherent overview of methanol as an alternative fuel in shipping, including its strengths and weaknesses, opportunities and threats.
The European Commission Joint Research Center made a broad assessment of biomass usage and availability within the EU. This report presents their findings and introduces new frameworks for the analysis of the environmental impacts of biomass supply chains.
This report examines what is needed to decarbonise international shipping by 2035. Zero carbon emissions from shipping within this timeframe is one of the proposed levels of ambition in the context of the International Maritime Organization’s “Initial GHG Strategy”, due to be agr
This report outlines the various substrates and technologies for green gas production and examines how much natural gas can be replaced by green gas in specific countries.
An update by the European Commission ART Fuels Forum to the report of the Sub Group Advanced Biofuels (SGAB) titled "Technology status and reliability of the value chains" from 2017.
This brochure by Volvo Trucks describes the pros and cons of different alternative fuels. It emphasises the importance of a holistic view and the co-operation between all the various players involved in the analysis and selection of the fuels that will carry us into a sustainable
The Sub Group on Advanced Biofuels was created on the recommendation of the Sustainable Transport Forum (STF) as a consultative group. Its mandate is to develop appropriate strategies and recommendations which could facilitate the deployment and use of advanced biofuels in EU...
Roland Berger was appointed by Auto Fuel Coalition to conduct an independent study on EU road transport decarbonization. This is a presentation of the study results.
Presentation on fuel options for the Nordic shipping sector, by Julia Hansson, Stina Månsson, Selma Brynolf, Maria Grahn, Erik Fridell. Funded by Swedish Knowledge Centre for Renewable Transportation Fuels (f3) and Swedish Energy Agency...
Presentatie van Eric van den Heuvel, directeur van het Platform Duurzame Biobrandstoffen, over de betekenis van biobrandstoffen in het terugdringen van de klimaatimpact van transport in Nederland.
The Dutch Ministry of EZK and RVO wish to facilitate the process of RFNBO certification scheme development and implementation. For this purpose, they initiated and financed a project to pilot audit draft RFNBO certification schemes.
De Nationale Energieverkenning 2017 (NEV 2017) maakt nog meer dan vorig jaar duidelijk dat ontwikkelingen in de Nederlandse energiesector onlosmakelijk verbonden zijn met die in de ons omringende landen.
Lloyd's Register and UMAS consider the options for making shipping zero-emission by 2030. Lloyd's Register and UMAS consider the options for making shipping zero-emission by 2030.
Professor of Sustainable Energy Supply Systems Gert Jan Kramer's inaugural address at Utrecht University. (The PDF also contains Martin Junginger's inaugural address.)
An overview and analysis of the shipping sector infrastructure, fuel technologies and regulations to explore the options for biofuel deployment in this sector.
Analysis by the International Energy Agency (IEA) on road freight transport and its options for becoming sustainable. Analysis by the International Energy Agency (IEA) on road freight transport and its options for becoming sustainable.
At the end of 2022, the European Commission submitted for public consultation the delegated act concerning an update of the feedstock list for advanced biofuels. The Netherlands Platform Renewable Fuels has put forward that the sector needs a certain level of investment security.
Commentaar van het Platform op de kamerbrief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 13 januari 2023, waarin een update gegeven wordt van de stand van zaken met betrekking tot de verduurzaming van de Nederlandse mobiliteitssector.
TwynstraGudde heeft voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een rapport gemaakt over de kansen, knelpunten en samenhang in de toepassing van biomassa in duurzame mobiliteit. Specifiek gaat het om de scheepvaartsector, luchtvaartsector en wegtransport.
The objective of this report is thus to create a knowledge synthesis with this long term perspective in mind and to look forward and address methanol’s potential role as energy carrier/motor fuel in Sweden (and elsewhere).
This study has been commissioned by the co-sponsors of the 6th International Conference on Lignocellulosic Ethanol to provide an overview of the current status of the lignocellulosic ethanol industry, how it could realistically ramp up by 2030 in the EU, and the resulting costs.
The aim of this study is to evaluate the UK potential for production of advanced drop-in biofuels to 2030. This analysis is based on a wide base of evidence, which considers: technology development to date and the remaining technical barriers to commercialisation...
This master's thesis by Jakob Schiele (Utrecht University) assesses the sustainable transition of international shipping and how it can be accelerated.
Presentation by Carlo Hamelinck (then Ecofys, now studio Gear Up) on Indirect Land Use Change (ILUC) from biofuels and its implications for sustainability.
08-11-22 | Op basis van de discussie met de leden van het Platform Hernieuwbare Brandstoffen willen we graag de volgende punten onder de aandacht brengen.
This report focuses on how market opportunities can be capitalized on and how to promote technology transfer for developing countries interested in engaging in advanced biofuel markets for the attainment of the SDGs, and as an instrument to meet their commitments under COP2.
ReFuelEU Aviation Regulation: producers and distributors of SAFs, airlines, and biofuels producers urge EU policy-makers to adopt a dedicated sub-target for Advanced Biofuels to achieve GHG reduction targets, while fostering green growth and the bio-economy.
In een reactie op de Klimaat- en Energieverkenning '22 van het Planbureau voor de Leefomgeving toont Eric van den Heuvel van Platform Hernieuwbare Brandstoffen aan dat bij huidig en voorgenomen beleid het aandeel auto's met een verbrandingsmotor nauwelijks afneemt.
With this letter, over 550 scientists urge the EU to make better use of its forest reserves, arguing that properly managed forests are better for biodiversity, can supply wood for sustainable building and products, as well as residues that can be used to replace fossil fuels.
This study provides a range of detailed information and data to support policy makers and inform other stakeholders about the possibilities for the reduction of GHG emissions in the road transport sector.
Hoe kan de inzet van biomassa in Nederland zo optimaal mogelijk bijdragen aan het behalen van de beleidsdoelstellingen richting 2030 op het gebied van voedsel, energie, klimaat, mobiliteit, biobased en circulaire economie?
Substantial potential exists to expand both food and fuel supply in a sustainable fashion. This report examines different biofuels pathways.
Summary and conclusions from the IEA Bioenergy ExCo78 workshop. The IEA Bioenergy Technology Cooperation Programme (IEA Bioenergy TCP) held its biannual workshop in Rotorua, New Zealand on 9 November 2016 in conjunction with their Executive Committee meeting (ExCo78).
This exploratory report gives an overview of the marine sector, including market share, emission related issues, fuel standards and present legislation. It then considers different alternative fuels, engine types and the introduction of alternative fuels.
Organisaties en partijen in de markt, waaronder leden van het Platform Hernieuwbare Brandstoffen, werken samen met TNO aan een aanvraag bij het Groeifonds, voor projecten omtrent het vergroten van duurzame beschikbaarheid van groene koolstof.
Eni is considering building a new biorefinery to replace an oil-based facility in the Italian city of Livorno. As part of a wider decarbonisation strategy, the Italian energy major aims to increase biofuels and SAF production.
Een cijfermatige beschouwing van duurzame biomassabeschikbaarheid binnen en voorNederland -dus inclusief import- en de mogelijke toepassingen daarvan.
Er loopt een internetconsultatie voor de Regeling energie vervoer voor 2023. Bijdragen kunnen worden ingediend van 6 oktober t/m 8 november 2022. Platform Hernieuwbare Brandstoffen organiseert hierover twee bijeenkomsten.
The IEA Bioenergy Technology Collaboration Programme has recently published an open-access article in the Journal GCB Bioenergy. This paper is an output of IEA Bioenergy Task 45 ‘Climate and Sustainability Effects of Bioenergy within the broader Bioeconomy’.
The EU Trilogue on Fit-for-55 started in Brussels. NGO's started to campaign against biofuels in the transport sector. We see the urgency to exit fossil use much faster and therefore argue to start discussing a larger systemic change to green carbon use.
This report by Task 33 of IEA Bioenergy provides an overview of gasification-based drop-in products for the production of sustainable fuels, chemicals and materials.
21-7-2022 | Partijen in de markt doen aanbod om meer volumes hernieuwbare brandstoffen te leveren en doelen voor opschalen van productie naar voren te halen, dat geeft ruimte bij de hoge prijzen op de energiemarkt.
12-07-2022 | This 2021 report by Stockholm Environment Institute analyses technology and emissions developments in the heavy-duty road transport sector.
Een onderzoek van studio Gear Up in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat n.a.v. de aangehouden Motie (35626-21) van Kamerlid De Hoop over een afbouwpad van biobrandstoffen uit voedsel- en voedergewassen.
10-12-2018 | Strategy consultancy E4tech has evaluated for the NL Platform Renewable Fuels the main biofuels that can be used for shipping today and in 2030. ‘Drop-in’ biofuels in diesel-engines have the advantage of readiness and compatibility for deployment on short term.
20-06-2022 | Het Innovation Outlook - Advanced Liquid Biofuels rapport laat zien hoe nieuwe doorbraken de ontwikkeling van deze ‘key renewable energy technology’ verder brengen.
Dit rapport beschrijft de ontwikkelingen tot en met 2060 en geeft aan dat een verviervoudig van inzet van biomassa voor energieverbruik en in 2060 een tienvoudige inzet van biobrandstoffen t.o.v. van huidige situatie (van 3 naar 30 EJ) nodig is om de CO2-emissies in transport ter
“IEA Bioenergy aims at supporting a development where bioenergy contributes substantially in the future global renewable energy mix. Several working groups ( ́Tasks ́) under IEA Bioenergy have been established to help achieve this overall goal of IEA Bioenergy by
The European Technology and Innovation Platform on Bioenergy (ETIP Bioenergy) is an industry-led stakeholder platform that brings together relevant actors from academia, industry, and civil society, engaged in the development of sustainable bioenergy and competitive biofuel tech
This report on Global Restrictions on Biomass Availability for Import to the Netherlands origins from 2001. it was commissioned by the Netherlands Agency for Energy and Environment and based on concerns by the Ministry of Economic Affairs about availability of biomass for energy
De Royal Academy of Engineering (RAEng) heeft in opdracht van het Department of Transport en het Department for Energy and Climate Change van het Verenigd Koninkrijk een advies opgesteld voor de toekomstige strategie van het VK voor de ontwikkeling van biobrandstoffen.
Deze notitie van het PHB gaat in op de ontwerpparameters die inmiddels bekend zijn voor het inrichten van duurzame biobrandstofketens. Een biobased en circulaire samenleving zal zeer efficiënt moeten omgaan met zijn grondstoffen.
13-06-2022 | Argent Energy, a manufacturer of biofuels in the UK and the Netherlands, is expanding its second-generation biodiesel production capacity in the Port of Amsterdam to 540,000 tons per year.
07-06-2022 | Platform Hernieuwbare Brandstoffen heeft in samenwerking met het Bio-LNG platform de minister en staatsecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat, de heer Harbers en mevrouw Heijen, op de hoogte gebracht van de rol van groen gas in de vervoerssector.