PHB: Verslag sessie met Ministerie van I&W over REDIII implementatie | 2023
Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) heeft in een bijeenkomst (17 januari) met belanghebbenden besproken welke besluiten te nemen zijn over de implementatie van de RED III voor de Nederlandse jaarverplichting energie vervoer.
Het Ministerie stelt voor om voor wegvervoer samen met binnenvaart, zeevaart en luchtvaart een eigen verplichting in te stellen. Het doel voor zeevaart en luchtvaart is gebaseerd op de verplichte doelen zoals genoemd in FuelEU Maritime en ReFuel Aviation.
Voor 2030 rekent het ministerie op dit moment op 18 PJ aan groene waterstof via de raffinageroute, 20 PJ hernieuwbare elektriciteit voor EV en 65 PJ hernieuwbare brandstoffen (dat is inclusief 5 PJ voor binnenvaart).
Verder polst het ministerie of het een meerwaarde heeft om een ‘sector-vrije’ verplichting in te stellen: dit betekent dat een deel van de verplichting vrij verhandelbaar is tussen sectoren.
Stand van zaken besluitvorming over de Revisie RED
De triloog-onderhandelingen over de revisie van de Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED) lopen nog en het Ministerie heeft aangeven dat Nederland het Commissievoorstel op de meeste elementen in principe steunt.
- Commissievoorstel stelt 13 % broeikasgasemissiereductie als algemeen doel voor hernieuwbare energie in vervoer.
- Als onderdeel van REPowerEU is er bij de Europese Commissie en het Parlement steun om het doel op te hogen naar 16% reductie. Hiervoor lijkt echter weinig steun bij de meeste lidstaten. Nederland kan dit opgehoogde doel eventueel steunen, afhankelijk van de hoogte van de contributie van de zeevaartsector aan het algemene doel. Anders dan het voorstel van de Commissie, stelt het Parlement voor om 15% van de zeevaart mee te laten meetellen, andere voorstellen die gehoord zijn zetten in op slechts 6% van de bunkers aan zeevaart die mee tellen.
- Nederland gaat uit van een bindend subdoel voor RFNBO’s
• Het ministerie geeft in de bijeenkomst aan erop te rekenen dat dit doel in principe helemaal kan worden ingevuld met de raffinageroute
- De Commissie stelt voor om te sturen op emissiereductie ipv op een aandeel energie. Daarom stelt Nederland voor om vanaf 2025 over te gaan van een HBE-systeem naar een BKE (Broeikasgasemissiereductie-eenheden) systeem. Er zullen verschillende BKE-categorieën komen om op subtargets te kunnen rapporteren (en sturen?)
• BKE – voedsel en voeder
• BKE RFNBO
• BKE-Annex IX-B
• BKE Annex IX-A
• BKE overig (e.g. elektriciteit)
- Hoe de doelstelling uit ReFuelEU Aviation voor de luchtvaartsector gaat worden meegenomen in de RED implementatie is nog onduidelijk
• Deze doelstellingen zijn op basis van energie
• Het betreft een andere grondstoffenmix
- Ministerie is geen voorstander van een buy-out principe zoals in omliggende landen soms mogelijk is
- Details worden uitgewerkt in het vervolgproces, ook in afwachting van de conclusie van de onderhandelingen in Brussel.
Terugkoppeling van break-out sessie waarin de vragen zijn besproken:
- Hoe maken we het aannemelijk dat luchtvaart via ReFuelEU in NL hernieuwbaar brandstoffen op de markt brengt?
a. We mogen niet hoger dan wat de EU voorschrijft
b. Ambitie om daar op eenandere manier toch voor te zorgen:
i. Aantrekkelijk maken via credits in ‘voluntary schemes’
ii. Uitnodiging aan partijen in de sector om hierover na te denken.
- Is overheidssturing nodig op Annex IX-B? Zo ja, hoe?
a. Dat is in principe niet nodig, mits er een doelstelling komt voor luchtvaart (nu alleen een verplicht doel voor RFNBO)?
i. Argument van eventuele fraude is allang geadresseerd. - Hoe regelen we een verplichting op leveranciers aan zeevaart, wat is daarvoor nodig en wat zijn de kansen/risico’s?
a. Er werd vooral gezegd dat het belangrijk is om te kijken wat België als ander belangrijk zeevaartland doet. - Wat is de toegevoegde waarde van de ‘vrije ruimte’ en hoe zou deze ingericht moeten worden? (Niet besproken op bijeenkomst)
- Moet NL een bindend RFNBO-doel stellen als dit Europees niet vereist is?
a. Ja, een bindend doel is de beste manier om investeringen op gang te krijgen.
b. Groene waterstof en andere e-fuels kunnen voor vele toepassingen nodig zijn: Transportmarkt interessante trekker
c. Zorgen om het tijdstip van de verplichting (2025-2030) – veel progressie zou mogelijk komen in de periode 2030-2032.
d. Belang wordt benadrukt om een perspectief aan de markt te bieden, ook voor na 2030.
e. Randvoorwaarde is voldoende hernieuwbare elektriciteit