PHB: Richtlijn voor doorgeven informatie over hernieuwbare brandstoffen zoals voor het maken van Scope-3 claims door eindgebruikers - Sectorinitiatief Clean Fuel Contracts |2024

Clean Fuel Contracts helpen om transparant en geverifieerd te rapporteren voor de Scope-3 emissiereductie die bereikt wordt met de inzet van hernieuwbare brandstoffen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld de meerkosten over meerdere spelers in de keten verspreid of gedeeld worden. Dat helpt de betaalbaarheid van fossielvrij vervoer.

De Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) heeft het initiatief genomen om een richtlijn te ontwikkelen hoe op basis van de klimaatreducties van de inzet van hernieuwbare brandstoffen de partijen in de keten een Scope-3 reductie kunnen claimen.

‘Clean Fuel Contracts’ is het verzamelbegrip voor het verbeteren van transparantie in de hernieuwbare brandstoffenketens van begin van de keten tot en met eindgebruiker. Dit concept gaat vooral werken gekoppeld aan Distributed Ledger Technologies. Deze richtlijn voor Clean Fuel Contracts stelt eisen aan hoe de informatie wordt doorgeven naar eindgebruikers op de Nederlandse markt. De focus ligt specifiek op het onderdeel van de keten van depot en/pf uitslag naar de markt naar de eindgebruikers. Het kernprincipe is simpel samen te vatten: er valt geen Scope 3 claim te maken zonder een link met een directe emissie (Scope 1). De richtlijn stelt principes vast om een onveranderlijke, unieke claim te maken die controleerbaar is en ingetrokken wordt bij gebruik.

De ontwikkeling van een richtlijn volgt op eerder werk van de platformleden om te onderzoeken hoe de transparantie over duurzaamheid in de biobrandstoffenketens valt te verbeteren.2 Ook is in een innovatieproject samen met de Dutch Blockchain Coalition onderzocht op welke manier de inzet van Distributed Ledger Technologies, zoals bijvoorbeeld in de vorm van een Product Passport, de duurzaamheidsinformatie, die meereist met de fysieke stromen, de ‘digital twin’, kunnen bijdragen aan de wens om een uitspraak te doen over een unieke, onveranderlijke en controleerbare claim op de CO2-emissiereductie[3].

Het doel van de Richtlijn is om vast te stellen welke eisen te stellen aan de informatie om een onafhankelijk verifieerbare claim voor gebruikers in de transport- en logistieke sector te leveren, die als basis kan dienen voor rapportages over indirecte emissies. De behoefte hieraan en haalbaarheid is eerder uitgewerkt in een haalbaarheidsonderzoek naar Clean Fuel Contract (2020)[4]. Dit is verder relevant geworden met de introductie van nieuwe regelgeving zoals de CSRD[5]. En kan in de context van Nederland ook input leveren op de CO2-prestatieladder of anderszins aantonen dat bijvoorbeeld partijen 100% fossielvrij transport leveren.

Een belangrijke randvoorwaarde die is meegegeven voor de richtlijn is om te zoeken naar een manier om een onafhankelijke claim te doen zonder de administratieve last te vergroten voor de partijen in de transportketen.

Download

Download het rapport hier.

Read the full report with Annex here.