NOVE: Clean Fuel Contracts gepresenteerd aan leden
Op 3 juli 2024 heeft de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) op haar Algemene Ledenvergadering het “Clean Fuel Contracts”-project aan haar leden gepresenteerd. Daarin wordt een voorstel gedaan voor een richtlijn voor eindgebruikers voor het maken van betrouwbare claims over CO2-reductie bij het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in de transport- en vervoersmarkt.
De ontwikkeling van deze richtlijn maakt onderdeel uit van een lopend innovatieproject van leden van het Platform Hernieuwbare Brandstoffen (PHB). Dit sectorinitiatief heeft als doel de transparantie te verbeteren in de keten van hernieuwbare brandstoffen vanaf de bron tot eindgebruiker in de weg-, luchtvaart- en maritieme sectoren. Dit heeft geleid tot het initiatief voor “Clean Fuel Contracts”.
Het project speelt in op een groeiende vraag van eindgebruikers om met de inzet van hernieuwbare brandstoffen hun emissies te verminderen. Tot op heden bestaat er nog geen systeem waarmee de claims die eindgebruikers maken over hun emissiereductie onafhankelijk kunnen worden geverifieerd.
Eindgebruikers in de verschillende sectoren krijgen in toenemende mate te maken met wettelijke verplichtingen om over de CO2-prestatie van zowel het bedrijf als van individuele werknemers te rapporteren. Dit valt in sommige gevallen samen met een expliciet aan de emissiereducties gekoppelde waarde, wat het belang van onafhankelijke verificatie verder onderstreept.
Op dit moment is het nog zo dat wanneer brandstoffen het depot verlaten en worden uitgeslagen tot verbruik, de duurzaamheidskenmerken van de brandstof in het Register Energie Vervoer van de NEa worden geregistreerd. Daarna wordt de informatie over de duurzaamheidskenmerken van hernieuwbare brandstoffen niet meer gecontroleerd door de toezichthouder. Hierdoor hebben klanten in de logistieke keten geen toegang tot deze duurzaamheidsinformatie en is voor hen niet betrouwbaar te verifiëren of hun claims juist zijn.
Het voorstel voor de richtlijn beschrijft de overdracht van gecertificeerde en geverifieerde informatie over de gebruikte hernieuwbare brandstoffen, zonder hiermee de administratieve last te vergroten. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van reeds bestaande data, samengebracht op een “Clean Fuel Information Record”, een digitale kopie van een fysieke brandstofstroom.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft inmiddels belangstelling getoond voor dit project en heeft aan RVO de opdracht verstrekt om een pilotproject voor Clean Fuel Contracts op te zetten.
Lees het nieuwsbericht op de NOVE website hier.