HAN en Learning Community lanceren Brandt Schoon Project
Voorjaar 2024 is het 'Brandt Schoon' project van start gegaan.
Binnen het Brandt Schoon project wordt onderzoek gedaan naar directe en indirecte methanol injectie. Er wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn om met behulp van deze technieken conventionele dieselmotoren om te zetten in Stage V motoren. Daarmee verbetert de business case voor bedrijven omdat voldaan kan worden aan aangescherpte wet- en regelgeving rondom de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes. Tegelijkertijd kan daarmee de uitstoot van stikstof en CO2 worden teruggebracht van industriemotoren in industrie, wegtransport, zeevaart en stationaire machines. Dit type motoren verbruikt jaarlijks ongeveer 20% van alle in Nederland gebruikte diesel.
In Europa geldt sinds 2019 de meeste actuele Stage normering, die eisen stelt aan lokale uitstoot (zoals stikstof) en CO2 uitstoot. Verduurzaming van motoren gaat langzaam omdat de motoren een zeer lange levensduur hebben en dus niet snel toe zijn aan vervanging. Daarom werkt Brandt Schoon aan een oplossing om motoraanpassingen te doen aan bestaande motoren zodat deze kunnen voldoen aan Stage V emissienormen. Daarnaast kunnen dual-fuel methanol motoren al voldoen aan de striktere Stage V normering, door gebruik te maken van hernieuwbare methanol (bio of anders), die de CO2 uitstoot en lokale uitstoot flink reduceren.
Het onderzoek zal leiden naar een prototype conversiekit of strategie voor indirecte methanol injectie, en meer kennis betreffende directe injectie. Met als eindresultaat een publicatie betreffende methanol als dual-fuel!
Het Brandt Schoon project wordt geleid door de HAN Automotive. Het Platform Hernieuwbare Brandstoffen is als onderdeel van de Learning Community Hernieuwbare Brandstoffen een van de partners aangesloten in de stuurgroep van het Brandt Schoon Project.
Voor meer informatie zie de website van het project.